4 min4 juni 2021

De omzetranglijst 2021 van Flexmarkt is bekend!

Flexmarkt heeft hun jaarlijkse Omzetranglijst Top-100 vandaag gepubliceerd. In deze ranglijst staan de winnaars en verliezers in de uitzendbranche. In het artikel op flexmarkt.nl staat een uitgelicht stuk over House of HR, want wij zijn dit jaar geëindigd als nummer 5! Lees hieronder het volledige artikel.

Corona als scherprechter, zo kun je 2020 wel samenvatten. De aardverschuiving als gevolg van de coronacrisis legde tot dan toe verborgen zwakten én sterke kanten bloot. Sommige uitzenders kregen harde klappen, anderen hielden zich knap staande of boekten zelfs forse omzetgroei. ​​​​​​

De verschillen binnen de branche zijn enorm, zo blijkt. De flexbranche als geheel kromp in 2020 met -9%. Voor de Top 100 was de krimp met -7% al een stukje kleiner. Als je daar de traditionele grote spelers Randstad (nr 1), USG People (nr 3), Manpower en Adecco (die allang niet meer tot de traditionele Grote 4 behoren) uithaalt, hou je voor de overige 96 nog maar een bescheiden krimp over van -2%. Kortom: de grote, generieke uitzenders krijgen de hardste klappen.
Alweer, want dit is een voortzetting van een patroon dat we al zien sinds de vorige crisis, bijna dertien jaar geleden. Waar je in veel andere economische branches ziet dat enkele bedrijven de markt domineren, gebeurt in de flexbranche het omgekeerde: de opkomst van nichespelers en de teloorgang van de mastodonten.

Randstad aan de top 

Met het wegvallen van oude concurrenten als Manpower – OTTO Workforce (nr 11) is de ManpowerGroup NL qua omzet zelfs net voorbijgestreefd – en Adecco staat Randstad nu eenzaam bovenaan de ranglijst van uitzenders. Toch voelt het niet eenzaam aan de top, vertelt CFO Hans van Slooten van Randstad Groep Nederland. “Het klopt dat oude concurrenten fors kleiner zijn dan vroeger, maar daarvoor zijn anderen in de plaats gekomen, zoals YoungCapital (nr. 8) en Olympia (nr 10). Sowieso kijken wij naar marktsegmenten, niet naar de markt als geheel. Zo komen we bij overheidsaanbestedingen veel concurrenten tegen. Anders is dat bij ons inhouse-concept. Dat is voor anderen minder toegankelijk, vanwege de schaal en onze expertise. De markt is wel meer versnipperd.

Groei House of HR 

En House of HR (nr 5), is de enige uitzender in het hoogste omzetsegment die wel wist te groeien in 2020. Het van oorsprong Belgische bedrijf laat zich nog het beste vergelijken met een vloot, waarbij de afzonderlijke onderdelen weliswaar hetzelfde doel hebben, maar in hun dagelijkse werkzaamheden hun eigen koers varen. Dat is ook een van de redenen dat het bedrijf zo succesvol is, meent directeur Rika Coppens. “Ik ga niet vanuit hier, in Roeselare, bepalen of een kantoor in Groningen dit of dat moet doen. Wij hebben vertrouwen in onze mensen.”
Elk van de bedrijven van House of HR heeft zijn eigen niche, maar ze profiteren wel van de omvang en de financiële slagkracht van de holding erboven. “We zijn financieel sterk. Dat zorgde voor veel rust in het bedrijf. Dat hebben we in maart, toen niemand even wist welke kant het opging, ook uitgestraald naar onze klanten: we kunnen wel tegen stootje. Dat gaf een mooie basis.”

Omzet Timing daalt met kwart 

Maar er zijn natuurlijk ook uitzenders die het moeilijk hadden na het uitbreken van de coronacrisis. Zoals Timing (nr 6). Het bedrijf had geen fijn jaar, geeft CCO Paul Haarhuis toe. Het bedrijf groeide tot 2020 hard, maar moest in de crisis een flinke veer laten. Al was de omzetdaling van -25% deels toe te schrijven aan de verkoop van dochterbedrijf Zorgwerk. “Een belangrijk deel van onze omzet kwam uit de horeca en van Schiphol. Dan weet je het wel.” De ambitie om een top-4-speler te worden, is desondanks niet veranderd. “Op dit moment moeten we flink buffelen om alle vacatures weer ingevuld te krijgen, we groeien weer hard. Wel zien we dat, omdat veel bedrijven nog behoorlijk gesteund worden door de NOW-subsidies, de mobiliteit op de arbeidsmarkt vrij gering is. Mensen blijven afwachten, omdat ze hopen dat hun bedrijf weer voldoende werk heeft zodra de crisis voorbij is. Hoe gek het ook klinkt, de krapte op de arbeidsmarkt is nog steeds groot.”

Flinke plus Olympia 

Olympia (nr. 10) groeide in 2020 met bijna 12,5%, terwijl het in april 2020 nog in het nieuws kwam met 2000 flexkrachten die naar huis moesten. COO Jan-Willem Dijkstra. “Natuurlijk weet je nooit van tevoren welke sector coronaproof is, maar wij hebben al jaren geleden besloten om ons te richten op wat men nu essentiële beroepen noemt. De strategie heeft ons afgelopen jaar ook weer enorm geholpen We hebben een enorm trouw klantenbestand en wij groeien met hen mee. We zijn groot in onder meer e-commerce en we werken veel met gemeenten. Daaruit groeide veel corona gerelateerde business, zoals het bron- en contactonderzoek. Dat ging in van 2021 al op een groei van veertig procent en verwachten voor het tweede kwartaal zelfs naar 50% te klimmen.”

 

Bron: flexmarkt.nl

Dit is een ingekorte, bewerkte versie van het artikel, geschreven door Fons van Lier, dat deze week in Flexmarkt verschijnt. Daarin zal de Flexmarkt Omzetranglijst Top-100 2021 worden gepubliceerd.

Ook interessant!

Lees meer blogs uit deze categorie(ën).

Vraagt krappe arbeidsmarkt om sollicitatietips voor werkgevers?

2 min9 juli 2021

Covebo Uitzendgroep trotse initiatiefnemer van campagne Arbeidsmigratie Werkt!

1 min16 juni 2021

Stijging minimumloon per 1 juli 2021

1 min11 juni 2021