3 min11 maart 2019

Horekatern: Hoe kom ik aan goed personeel?

De maand maart is begonnen, de eerste zonnestralen hebben ons land weer bereikt en het zomerseizoen staat voor de deur. Dit is de tijd dat je alles weer gereed gaat maken voor een zonnig zomerseizoen. Van april tot en met september knal jij het seizoen door met jouw team. Maar is jouw team al wel compleet? De tijd dringt!

Uit cijfers van het CBS blijkt dat 28% van de horecabedrijven in Nederland aangeeft dat de bedrijfsactiviteiten belemmerd worden door een tekort aan arbeidskrachten. Twee jaar geleden was dit nog maar 10% van de horecabedrijven. Het tekort aan arbeidskrachten blijkt ook uit de 19.000 openstaande vacatures in de horeca aan het eind van 2018. De grote vraag die bij veel horecaondernemers leeft is dan ook ‘Hoe kom ik aan goed personeel?’. Niemand wil met een tekort aan personeel het seizoen in.

Steeds meer scholieren hebben een bijbaan
Door het groeiende aantal vacatures in de horeca ontstaat er volgens het CBS een positieve trend: steeds meer scholieren hebben een bijbaan. Eind 2018 heeft 50% van de 236.000 scholieren van 15 tot 20 jaar bijbaan. Automatisch betekent dit natuurlijk ook dat de andere 50% van de scholieren nog geen betaalde bijbaan heeft. Zie dit voor jou als horecaondernemer daarom ook meteen als de potentiële kweekvijver. Maar hoe kun jij deze potentiële kweekvijver daadwerkelijk vinden en binden?

Vinden
Met het werven van scholieren kun je niet vroeg genoeg beginnen. Zodra de scholieren het voortgezet binnenstromen is het moment eigenlijk al aangebroken om jouw nieuwe kanjers te vinden. Alle ‘brugklassers’ in jouw regio kunnen twee of drie jaar later wellicht jouw team versterken. En wat dacht je van sportverenigingen en sportscholen? Jouw nieuwe talenten zijn misschien wel dichterbij dan je denkt. De hoogste tijd om ze vast een beetje warm te maken!

Binden
Wat naast het vinden van personeel in deze markt nog belangrijker is, is het binden van bestaand personeel. Het sleutelwoord is hier ‘waardering’. Zorg dat jouw personeel het gevoel heeft dat ze er toe doen en dat ze van meerwaarde zijn. Garandeer een goed salaris, laat ze een hapje mee eten op de zaak, geef ze extra kansen tot opleiding zoals een BHV cursus en gun ze af en toe een extra dagje vrij. Het zijn allemaal elementen die er aan bij kunnen dragen dat jouw medewerkers langer aan boord blijven. Een medewerker die zich gewaardeerd voelt telt voor twee.

Toch heeft dit voor jou als horecaondernemer niet altijd de hoogste prioriteit. Jij bent immers ook al druk met je grootste passie: gasten vermaken en het bedenken van een geweldig horecaconcept. Echter, jij kan nog wel zo’n geweldig horecaconcept hebben, maar als jouw medewerkers niet tevreden zijn, houdt alles op. Het is voor jou als horecaondernemer daarom ook helemaal niet zo’n gek idee om je te richten op het vinden en binden van personeel. Administratieve processen kan je immers gemakkelijk bij een professionele HR-partner neerleggen. Zo kun jij je in je deze krappe arbeidsmarkt volledig focussen op het vinden van die 50% van de scholieren die nog geen bijbaan heeft. Daarnaast geeft dit je ook meer tijd om aandacht te besteden aan het behouden van jouw bestaande team.

Tijd is geld
Vergeet naast alle aandacht voor jouw team ook jezelf niet. Door administratieve processen uit te besteden, heb jij als echte vakman immers ook meer tijd om mee te werken. Als jij zelf graag de handjes uit de mouwen steekt is dat natuurlijk ook een manier om personeelstekorten op te vangen. Niemand kent de werkzaamheden zo goed als jij, waardoor dit de kwaliteit waarschijnlijk ook alleen maar ten goede komt.

Herken jij dit verhaal? Onderzoek dan eens de mogelijkheid om je aan de achterkant te laten ontzorgen door een professionele HR-partner, waardoor jij je aan de voorkant volledig kan richten op het vinden en binden van personeel en het vermaken van de gasten. Wist jij dat Covebo Payroll & HR een dochteronderneming is van Covebo Uitzendgroep? Zo kunnen wij niet alleen jouw HR-partner aan de achterkant zijn, maar kunnen we wellicht ook nog wat voor jouw betekenen in de werving. Dat zijn twee vliegen in één klap!

Ook interessant!

Lees meer blogs uit deze categorie(ën).

Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB)

2 min4 juni 2019

Horekatern: Functioneren en beoordelen

2 min23 mei 2019

Horekatern – Horeca CAO

3 min19 februari 2019