1 min28 oktober 2021

Nachtdiensten: hoe ga jij ermee om?

Een goede nachtrust is erg belangrijk voor je gezondheid. Maar werken op onregelmatige werktijden kan ervoor zorgen dat je minder goed slaapt. Hoe ga jij om met jouw onregelmatige diensten? Wij geven jou een aantal tips om op een goede, gezonde manier jouw nachtdienst door te komen!

Slapen in fases

Een slaapcyclus bestaat uit ongeveer 4 fases: de sluimerfase, lichte slaap, diepe slaap en de REM-slaap. Het doorlopen van een cyclus duurt ongeveer 100 minuten. In een nacht doorloop je ongeveer 5 keer de hele cyclus. Probeer voor je nachtdienst een hele slaapcyclus te doorlopen: een nap van 100 minuten dus. Als je een hele slaapcyclus slaapt, ben je meer uitgerust en hoef je niet wakker te worden vanuit een diepe- of REM-slaap. Bekijk of je op een rustig moment tijdens je dienst een korte powernap kan doen. Je kan deze powernap het best op maximaal 20 minuten houden. Zo kom je in een doezelslaap: je ontspant maar komt niet in een diepe slaap terecht.

Vermijd cafeïne

Probeer de laatste uren cafeïne te vermijden: drink water in plaats van koffie, thee of cola. Probeer niet teveel achter een scherm te zitten of gebruik een speciale bril die het blauwe licht filtert. Zoek na jouw dienst het zonlicht op, zodat jouw biologische klok weer helemaal herstelt.

Eiwitrijk eten

Wat eet je dan tijdens een nachtdienst? Het beste is om eiwitrijke producten te eten, zoals een handje noten, een cracker met pindakaas of een glas drinkyoghurt. Eiwitten hebben de tijd nodig om te verteren, waardoor ze een verzadigd gevoel geven. Ook blijkt uit onderzoek dat eiwitten de cognitieve kant van de hersenen activeert, waardoor je meer opneemt en alerter bent.

Bespreek…

Heb je veel last van nachtdiensten? Veel zorgprofessionals zien nachtdiensten als een must, maar als je merkt dat het leidt tot slaapproblemen dan is dit zeker een reden om het te bespreken met jouw opdrachtgever.

Bron: https://www.samengezond.nl/de-4-fases-van-slaap/

Ook interessant!

Lees meer blogs uit deze categorie(ën).

WTZA: wat verandert er voor jou als (zorg)zzp'er?

1 min30 november 2021

Herfstborrel Covebo Zorg

1 min11 november 2021

Bijbaan in de zorg: waardevol en flexibel werk

1 min7 oktober 2021