Werkstress? 6 tips om er vanaf te komen!

Projectje hier, verzoekje daar, snel een spoedje tussendoor, en nog een spoedje, nóg een nieuw project… Pfff hoe ga ik dit allemaal redden? Hmm toch de laptop thuis nog even aan zetten om alles af te krijgen. Klinkt dit als een gemiddelde werkdag voor jou? Dan is de kans groot dat je je behoorlijk gestrest voelt! Werkdruk kan soms goed zijn voor de prestaties, maar teveel werkdruk en stress zijn helemaal niet goed. Het is zelfs één van de belangrijkste oorzaken voor verzuim. Belangrijk dus om er op tijd bij te zijn en zo een burn-out te voorkomen! Hoe je dat doet? Wij geven je graag wat tips!

#1 To-do lijstjes

Begin je dag goed en zorg dat je overzicht houdt! Het maken van een to-do lijstje kan je hier bij helpen. Belangrijk bij het maken van een to-do lijstje is dat je ook prioriteiten stelt. Dit is iets wat vaak vergeten wordt. Zorg er daarom voor dat taken die belangrijk zijn of die snel afgerond moeten worden als eerste worden uitgevoerd.


#2 Wees niet te serieus

Vergeet niet: het leven is een feest! Wees daarom niet altijd te serieus en zorg er voor dat je niet alles te serieus opvat. Maak eens tussen je werk door een grap of neem een keer je collega in de maling. Met een goede werksfeer kun je ook wat meer stress verdragen!


#3 Doe niet alles tegelijk en durf nee te zeggen

Chaos in je hoofd? Probeer zaken dan 1 voor 1 op te pakken, in plaats van dat je meerdere dingen tegelijkertijd wilt doen. Hierdoor zorg je er niet alleen voor dat je stressniveau omlaag gaat, maar ook dat het resultaat van je werkzaamheden beter wordt. Een echte win-win situatie dus! Als je twijfelt aan een opdracht, omdat deze bijvoorbeeld te lastig voor je is, probeer dan niet gelijk ja te zeggen. Vraag of je er over na mag denken en leg uit dat je beter bent in andere opdrachten. Het is natuurlijk niet zo dat je alle lastige taken uit de weg moet gaan!


#4 Move it!

Bewegen maakt je hoofd leeg! Ga daarom in plaats van met de auto op de fiets naar het werk. Of benut je pauze goed door een wandeling te maken. Natuurlijk is het ook goed om echt te sporten! Probeer een aantal keer per week ‘s ochtends of ‘s avonds een rondje hard te lopen. Al doe je een paar oefeningen voor de televisie, als je maar blijft bewegen! Je zult zien, na een uurtje flink sporten voel je je als nieuw!


#5 Luister naar muziek

Muziek maakt je rustig, vrolijk en werkt stress verlagend. Natuurlijk kun je niet altijd tijdens je werk naar muziek luisteren. Zet daarom onderweg naar je werk of onderweg naar huis de radio aan, zodat je even met je gedachten niet op je werk bent. Wil je het echt goed doen? Luister dan naar jazzmuziek! Het is bewezen dat juist deze muziek goed werkt tegen stress.


#6 Zzzzzzzzzzz…

Goed slapen is heel belangrijk, het helpt je om dingen te verwerken. Na een goede nacht ziet de wereld er ’s ochtends een stuk beter uit. Kom je moeilijk in slaap? Maak je hoofd leeg voordat je gaat slapen! Het klinkt heel simpel, maar dit kan je het beste doen door je gedachten op papier te schrijven. Probeer het uit en gegarandeerd dat je beter slaapt!


Tot slot, het beste medicijn tegen stress: geniet van het leven! Don’t worry, be happy. Everything is gonna be alright!