Commercieel medewerker Bouw – Mark den Hartogh
08:30 uur – Teamoverleg
Met ons team Bouw in Nijkerk hebben wij dagelijks zo’n 130 vakkrachten aan het werk. Dit zijn voornamelijk timmermannen, metselaars, steigerbouwers, tegelzetters en dakdekkers. Je begrijpt dat er met 130 werkende mensen een hoop organisatie bij komt kijken. Om elkaar hierin scherp te houden, beginnen we daarom elke dag met een teamoverleg. We bespreken onder andere of de uitzendkrachten het nog naar hun zin hebben, of opdrachtgevers tevreden zijn, maar ook: zijn er nieuwe starters waar zaken voor geregeld moeten worden? Denk aan contracten, gereedschap, auto’s of huisvesting voor buitenlands personeel.
Naast de mensen die al voor ons aan het werk zijn, krijgen we dagelijks telefoontjes van opdrachtgevers die extra vakkrachten nodig hebben. Ook deze aanvragen bespreken we in het teamoverleg, evenals de beschikbare kandidaten. Aan mij en andere commerciële collega’s de taak om die beschikbare kandidaten zo spoedig mogelijk aan het werk te krijgen.
9:00 uur – Werving en sales
Tijdens het overleg begint de telefoon al te rinkelen. Zodra we klaar zijn begin ik met terugbellen. De meeste telefoontjes zijn van opdrachtgevers die benieuwd zijn of we nog extra mensen hebben om in te zetten. Een vraag die ik in deze tijd veel krijg. Er is namelijk een groot tekort aan mensen in de bouw. Dat maakt dat wij nog wel eens voor een uitdaging komen te staan in ons werk!
Ik krijg een kandidaat aangeboden door onze wervingscoördinatoren. Ik lees het cv door en ik vraag hen hoe het gesprek is verlopen en wat hun eerste indruk is. Mijn collega is enthousiast: ik heb een topper voor je! Ze vertelt verder en ik zit te bedenken bij welke opdrachtgever deze kandidaat zou kunnen passen. Welke projecten zijn er, waar is het werk, wat voor bedrijf is het, waar zijn ze in gespecialiseerd? Exact hetzelfde denk ik bij de kandidaat: waar is hij goed in, wat vindt hij leuk om te doen, waar wil hij werken? Ik ben er over uit bij welke klant ik hem wil voorstellen en neem direct contact op met de klant. Helaas, hij kan niemand gebruiken. Waar zou hij dan nog meer passen?
12:30 uur – Rondje langs de bouw
Inmiddels is het middag en tijd voor mijn wekelijkse rondje langs de bouw. Onderweg bel ik nog wat opdrachtgevers om de kandidaat van vanochtend voor te stellen. Eenmaal op de bouw maak ik een praatje met onze uitzendkrachten. Even horen of alles goed gaat en of ze nog wat nodig hebben. Dit geeft me gelijk de kans om ook de uitvoerder te spreken en hem te vragen of hij tevreden is over onze mensen. Ik zie dat ze bijna klaar zijn met dit project, dus ik vraag hem ook gelijk wat het volgende project wordt. Gaan onze mensen daar mee naartoe? Starten er nieuwe projecten waar mensen nodig zijn?
Zoals je kunt lezen heb ik een super veelzijdige baan! Constant schakelen tussen uitzendkrachten, collega’s, opdrachtgevers en kandidaten om er voor te zorgen dat alles op rolletjes loopt en iedereen tevreden is. Een top baan als je het mij vraagt!