Piekmoment
Valentijnsdag, feestdagen of de zomerperiode, voor een consument vrij vanzelfsprekend dat de schappen zijn gevuld in de supermarkt of producten beschikbaar zijn in de winkels. Maar voor productie en logistieke bedrijven betekent dat een aanzienlijke toename van werkdruk oftewel de piekmomenten. Maar wat is de impact van zo een piekmoment? Waar moet je op letten en is flexibel personeel dan de uitkomst?
Wat is een piekmoment?
Piekmomenten zijn periodes waarbij in een relatief korte tijd veel volume wordt gevraagd. Zo heb je piekmomenten waarvan je weet dat ze eraan komen door bijvoorbeeld de feestdagen of het barbecue seizoen. Maar zijn er ook onverwachte piekmomenten zoals, klanten die opeens grotere bestellingen plaatsen dan was ingecalculeerd of onverwachte momenten door bijvoorbeeld weervoorspellingen of promotie acties. Piekmomenten betekent voor logistieke en productiebedrijven snel opschalen, strakke planning en goede afstemming.
Impact piekmoment
Heeft jouw bedrijf ervaring met piekmomenten of juist helemaal niet? Een piekmoment heeft ten alle tijden impact op jouw bedrijf. Niet alleen de interne processen moeten misschien tijdelijk anders ingericht worden maar ook de personeelsplanning, helaas ligt daar vaak de grootste uitdaging. Wij delen 4 tips waar je rekening mee moet houden tijdens een piekmoment en die je handvatten biedt.
- Voorruitplannen en anticiperen
Bij een onverwachte piekmoment is dit vaak wat lastiger maar niet onmogelijk. Alles draait om snel anticiperen op de situatie, zo voorkom je dat je voor verassingen komt te staan en de regie in eigen handen houdt. Analyseer je data van voorgaande piekmomenten zodat je makkelijker strategische keuzes kan maken en effectiever kan op schalen. Beschik je niet over deze data? Informeer dan is bij jouw leveranciers of partners of zij jou van informatie kunnen voorzien. - Duidelijk communiceren
Duidelijke communicatie is ten alle tijden belangrijk maar tijdens zo een moment nog meer. Heldere communicatie met je team is onmisbaar, zorg dat iedereen weet wat er van hen wordt verwacht. Of het nu gaat om extra verantwoordelijkheden, gewijzigde diensten of overwerk, zo verhoogt je de betrokkenheid en aanpassingsvermogen van jouw personeel. Maar kijk na zo een piekmoment ook gezamenlijk terug zodat de feedback meegenomen kan worden naar het volgende piekmoment. - Flexibiliteit in het rooster
Tijdens een piekmoment is flexibiliteit cruciaal. Neem het rooster onder de loep en zorg dat je extra personeel kunt inzetten op momenten waarop de werkdruk het hoogste is. Zo kan niet alleen het werk ongestoord door gaan maar zorgt er ook voor dat de verhoogde werkdruk niet op jouw personeel komt te liggen. - Wet- en regelgeving
Bij het creëren van extra flexibiliteit en het aanpassen van roosters vraag je niet alleen meer van jouw mensen, maar kan je ook te maken krijgen met geldende wet- en regelgeving. Zo zijn de regels rondom de werktijden de afgelopen jaren stevig aangescherpt en wordt er steeds strenger gecontroleerd op de arbeidstijdenwet (ATW). Zorg er dus voor dat je je goed laat adviseren en je niet achteraf voor vervelende verrassingen komt te staan.
Tijdelijke medewerkers
Tijdelijke medewerkers kunnen je redding zijn tijdens piekmomenten. Het inlenen van uitzendkrachten zorgt ervoor dat je snel kunt opschalen. Het biedt de mogelijkheid om in te spelen op veranderingen in de werkdruk zonder langdurige verplichtingen aan te gaan. Wanneer je tijdig contact legt, kan je gezamenlijk werken aan een goed projectplan. Zorg voor een betrouwbare partner die snel kan schakelen en alles rondom de werving, administratie en indien gewenst de planning, uit handen neemt. Zo kan jij je richten op waar het echt om gaat: het draaiende houden van je organisatie.