Covebo Harderwijk vertelt: ‘Werken met arbeidsmigranten vraagt om goede organisatie’
Arbeidsmigranten uit Polen zijn harde werkers, altijd beschikbaar om het werk aan te pakken en bouwen in Nederland een eigen bestaan op. Dat is de ervaring van uitzendorganisatie Covebo Harderwijk en haar opdrachtgevers. Maar achter het tewerkstellen van arbeidsmigranten zit een hele organisatie. Daarover vertellen Kasia Wieczorek en Aleksandra Jakubow, teammanagers van het Poolse team van Covebo Harderwijk, graag meer.
Kasia Wieczorek (36) uit Nijkerk is teammanager Operatie bij het Poolse team. Zij woont 12 jaar in Nederland en werkt al tien jaar bij Covebo. “Ik begon bij Covebo als productiemedewerker en toen er een vacature kwam voor coördinator, heb ik daarop gesolliciteerd en een leuke baan gekregen.” Ze kreeg van Covebo de kans om door te groeien en is inmiddels al vijf jaar teammanager. Ze stuurt het Poolse team aan, dat bestaat uit acht medewerkers.
Aleksandra Jakubow (37) woont al 17 jaar in Harderwijk. Zij is teammanager Backoffice bij Covebo en werkt 4,5 jaar binnen de organisatie. “Na negen jaar als administratief medewerker was ik toe aan een andere uitdaging. Ik hoorde dat ze bij Covebo iemand zochten, maar helaas bleek de functie al vervuld.” Via vestigingsmanager Liesbeth Redeker, die ze al kende van haar eerdere functie, kon ze uiteindelijk toch aan de slag. “Binnen een half jaar belde ze me dat er een plekje vrij kwam op de backoffice. Ik ging uren boeken, uitzendkrachten verlonen en contracten maken. En ook heb ik onder toezicht van Kasia als accountmanager gewerkt.”
Sinds vier jaar is het Poolse team opgesplitst in een operationele afdeling aangestuurd door Kasia en een afdeling backoffice, waarvoor Aleksandra het aanspreekpunt is. “Kasia is operationeel sterk en Aleksandra heeft administratieve skills en kan leiding geven. Ze vullen elkaar goed aan’’, zegt Liesbeth over het duo, dat goed Nederlands spreekt. “Onze uitzendkrachten krijgen dan ook Nederlandse les als zij dat wensen, volledig verzorgd door Covebo.”
De Poolse afdeling werft Poolse arbeidsmigranten voor de klanten van Covebo. Kasia: “Dat gebeurt via wervingskantoren in Polen maar ook in andere Europese landen. Ook werven we Poolse medewerkers in Nederland. We matchen kandidaten met de aanvraag van de klant. Ze doen productiewerk, logistiek en technische functies. Doordat ik bij klanten heb gewerkt, ken ik het productieproces. Als wij medewerkers hier naar toe laten komen, regelen we alles voor hen van A tot Z: van het vervoer naar Nederland, verzekeringen tot huisvesting die SNF gekeurd is. Facilitair coördinator Sieds Severein zorgt dat de auto’s en fietsen klaarstaan en regelt de huisvestiging, meestal in Harderwijk en omstreken.”
Begeleiding
Doordat een groot deel geen Engels of Nederlands spreekt, is er extra begeleiding nodig voor de Poolse medewerkers. Hiervoor zorgen de ervaren coördinatoren, die een Poolse achtergrond hebben en zo als tolk kunnen fungeren. Kasia: “De rol van de coördinatoren is belangrijk. Ze zijn de schakel tussen de uitzendkrachten, de opdrachtgever en het team. Zij regelen veel voor de uitzendkrachten: zo begeleiden zij hen bij een bezoek aan de huisarts of het ziekenhuis. En bij problemen of ziekte is de coördinator aanspreekpunt voor de medewerkers en de opdrachtgever. De coördinatoren hebben daarnaast als accountmanager een commerciële taak om aanvragen op te nemen.” Kasia is met haar sturende functie is ze verantwoordelijk voor het operationele proces. “Maar bij drukte kan ik het niet laten om mee te helpen.”
Momenteel heeft Covebo Harderwijk 140-150 Poolse medewerkers bij grote tot kleine klanten. Veel van hen komen uit een vaste poule, vertelt Aleksandra. Covebo is sterk in op- en afschalen. Liesbeth: “Dat gebeurt soms wel met 20 mensen per dag bij een klant. Mensen die bij ons gehuisvest zijn, worden dan doorgeplaatst via andere Covebo-vestigingen. We kunnen werk van elkaar overnemen als het moet.”
Achter de schermen
Aleksandra stuurt het proces achter de schermen en is aanspreekpunt voor haar twee collega’s van backoffice. “Zij werken goed samen bij de verloning van de uitzendkrachten, verzekeringen, de contracten maken. Ik stuur waar nodig aan en ben zelf verantwoordelijk voor het debiteurenbeheer. Ook houd ik ontwikkelingen in de Nederlandse wetgeving bij en kijk naar cao’s, zodat alles volgens de regels verloopt.”
De coronatijd brengt operationeel en administratief veel extra werk mee. Zo heeft Polen sinds 13 oktober code oranje. Aleksandra: “Iedereen die uit Polen naar Nederland komt, moet tien dagen in quarantaine. Daar moeten we aparte huisvesting voor regelen en dan doen we boodschappen voor hen en die betalen we ook. Mensen worden ook getest door een verpleegkundige binnen Covebo. Gelukkig hebben we tot nu toe nog bijna geen positieve testen gezien.”
Bestaan opbouwen
Sommige Poolse medewerkers keren na drie maanden weer naar hun land, maar anderen blijven voor een langere periode in Nederland om hun bestaan op te bouwen. Aleksandra en Kasia zijn hier sprekende voorbeelden van. Liesbeth: “Polen komen hier echt voor hun werk naar toe en willen uren maken. Ze willen wel graag met de feestdagen en de vakantie naar huis.” Kasia: “Het zijn hard werkende mensen die altijd beschikbaar zijn voor het werk dat nodig is.”
Aleksandra vult aan: “De laatste jaren zie ik steeds meer Poolse medewerkers die zelf huisvesting regelen en een eigen leven opbouwen. Ze stromen door binnen het bedrijf als voorman en operator en worden gewaardeerd om wat ze kunnen.”
Zoekt u een betrouwbare partner in de productie, logistiek of techniek? Neem dan contact met ons op.
Bron: Harderwijk magazine (nr. 4 - 2020)